Werkzaamheden

Twee nijlganzen met kleuren als op een schilderij van Potter kibbelen op het groenstrookje langs de brede watergang onderaan het talud waar een paar meter hoger het snelverkeer gaat. Aan de andere kant, onder het viaduct door, ook een watergang, dan een strook kantoren en daarna weer een opgetilde verkeersader, nu voor de treinen. Ik stal mijn fiets, tot in de voorste rekken is plaats. Ook zonder kinderen openbaren de schoolvakanties zich. Naast de rode schuifdeuren op de twee kleine blauwe schermen de eerstvolgende veertien vertrekkende treinen volgens dienstregeling. Tijden, bestemmingen, perronnummers, alsof er niets aan de hand is. Alleen wie genoeg dichtbij is, leest onder iedere trein in kleine rode letters ‘Rijdt niet’. Vroeger zou er een groot stoepbord hebben gestaan waarop iemand met een dikke viltstift in grote letters had geschreven dat er werkzaamheden waren, dat er de hele dag geen treinen zouden rijden. In De Groene Amsterdammer van 13 april haalt Wouter van Noort hoogleraar computationele sociologie Dirk Helbing aan. Helbing hekelt bedrijven en overheden die als een gek data verzamelen en digitaliseren omdat ze geloven dat dan de waarheid vanzelf verschijnt. Op dit station verschijnt niks, business as usual, AH To Go is gewoon open. Werkzaamheden dus. Ik had het thuis al gezien op de reisplanner. Twee mannen met gele veiligheidshesjes leunen tegen de hekken bij de metro-overgang, ingehuurd om verdwaalde reizigers op weg te helpen, naar de bussen bijvoorbeeld, er rijden er net twee de taxistandplaats op. De bellen rinkelen vanwege een naderende metro, die rijdt wel, een jongetje kijkt naar het geluid, naar de slagbomen die pas beginnen te dalen als ik er voorbij ben, hij heeft geen oog voor de Chinees met een bruine peuk tussen zijn lippen die ook naar de slagboom kijkt en nog snel oversteekt. Ook de gele hesjes zijn een signaal dat het vakantie is. Werkzaamheden treffen altijd de kindertjes die in hun vakantie misschien wel voor het eerst met de trein gaan. Die kinderen maakt het meestal niks uit, trein, bus, alles kan een attractie zijn. Terwijl er op de drukste werkdagen het grootste aanbod is van mensen die eigenlijk helemaal niet daar willen zijn, op dat station, in die trein, naar dat werk, met die baas en die collega’s.

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.