Informatie

stationBij het reisadvies stond dat er een toeslag gold voor de Intercity Direct. Dat leek mij raar. Er waren zoveel werkzaamheden aan het spoor dat de Intercity Direct nog zo’n beetje de enige onverstoorde lijn tussen de twee grootste steden van ons land was. Ik bekeek de algemene informatie bij de spoorwerkzaamheden die mij troffen. Nergens de vermelding dat de Intercity Direct toeslagvrij was. Toen bekeek ik de werkzaamheden die wat dichter in de buurt van de Intercity Direct waren en daar stond het wel: toeslagvrij. Ik nam de stoptrein, kwam op het grote station, liep naar het juiste spoor, op het digitale perronbord van spoor 11 stond de Intercity Direct al aangegeven, en, op de onderste regel: toeslag verplicht. Ik liep naar een mevrouw in NS-kleren. ‘Nee hoor, toeslagvrij.’ Met mij keek ze naar het digitale bord. ‘Tsja, dat kunnen ze er kennelijk niet uit halen.’ Ik dacht: een beetje hacker kan op dit bord de meest gekke teksten laten verschijnen. ‘Bij de reisplanner staat het ook,’ zei ik. ‘Oh nee,’ riep ze bijna lachend uit, ‘in de reisplanner zit zulke flexibiliteit al helemaal niet.’ Ik schreef het algoritme al in mijn hoofd: If {datum=09.07.2016 of datum=10.07.2016} then {add ‘vandaag geen toeslag’; red; bold}. ‘Het wordt omgeroepen,’ zei ze, ‘en: de poortjes staan uit.’ Ze bedoelde de paaltjes waar je je ov-chipkaart voor kan houden en zo een toeslag op je kaart kunt zetten. Dat laatste leek mij afdoende. Tot ik op mijn terugreis een jonge vrouw tegen een conducteur hoorde zeggen: ‘Ik wist dit niet, ik heb thuis al een toeslag gekocht. Kan ik die nog terugkrijgen?’

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.