We waren er inmiddels aan gewend om overdag de verwarming niet aan te doen, maar naar de gas- en stroomprijzen kijken was natuurlijk ook een goed idee. Ik ging naar de site GasLicht.com, tikte daar ons verbruik in, onze postcode (zodat de website rekende met de tarieven van netbeheerder Stedin en niet met die van bijvoorbeeld Liander), maar liet in het midden wie onze huidige energieleverancier is. Vul je dat in dan krijg je de aanbiedingen die je eigen leverancier voor nieuwe klanten in petto heeft namelijk niet te zien. Ook vinkte ik aan dat ik groene stroom wilde en CO2 gecompenseerd gas.
Onze huidige leverancier stond met twee aanbiedingen in de top drie. Ik keek niet naar de welkomstpremies maar klikte door naar de prijsdetails. Omdat gas zo’n vijfenzeventig procent van onze energierekening uitmaakt, keek ik vooral naar de gasprijs. Het contract op plaats drie, de Groenmix, was het scherpst met een gasprijs van 69 cent. Ons huidige variabele tarief is 83 cent.
Via de mail vroeg ik onze energieleverancier hoe ik van contract kon veranderen. Het duurde een poos, maar toen kreeg ik twee offertes: de ene heette Wind uit Nederland 1 jaar en de andere Nederlandse Windstroom 5 jaar & 3 gratis Windvangers. De prijzen waren dezelfde als die ik op de website van onze energiemaatschappij voor nieuwe klanten had gezien; ze waren ook gelijk aan de prijzen op GasLicht.com. Alleen de welkomstpremie ontbrak. En ook dat Groenmix-contract met een gasprijs van 69 cent zat er niet bij.
Ik belde met de klantenservice, Greetje nam op, ik informeerde naar Groenmix en vroeg wat het verschil was met Wind uit Nederland. Greetje zei dat bij de laatste de stroom voor honderd procent uit Nederlandse wind kwam; bij de eerste was dat negentig procent, aangevuld met tien procent biomassa, maar dan niet van houtsnippers uit Verweggistan. Ze vroeg waarom ik de vraag stelde. Ik vertelde dat ik het prijsverschil probeerde te begrijpen. Ze vroeg of ik al klant was. Ze pakte mijn gegevens erbij, ze zag dat ik twee offertes had gekregen. Ik vroeg waarom die allergoedkoopste Groenmix er niet bij zat. Ze zei dat die zo goedkoop was dat ze daar niks aan verdienden en dat iemand die maar één keer één jaar mocht krijgen. Dat vond ik een eerlijk antwoord. Ik zei dat ik die Groenmix ook wel een jaartje wilde. Ze zag dat wij al sinds 2007 klant waren en nog nooit van zo’n aanbieding gebruik hadden gemaakt. Dan hadden we er zeker recht op, zei ze. Ze regelde het onmiddellijk. Ik zag de mail binnenkomen terwijl we spraken.
Twaalf minuten duurde het telefoongesprek. Het uitzoekwerk op diverse momenten – want zo gaat het: ik keek al eens in januari, liet het weer gaan, keek nog eens, overlegde met R, typte in Excel wat vergelijkingen in, keek weer eens – kostte alles bij elkaar ruim anderhalf uur. En dan nog dit stukje tikken. Een geraamde besparing van honderdvijftig euro op jaarbasis in twee uur tijd regelen was al met al geen slecht uurtarief.
Toen het gesprek beëindigd was verlaagde ik het maandelijkse termijnbedrag onmiddellijk van honderd euro naar vijfenzeventig.